Inspanningen om de kringloop van voertuigen maximaal te sluiten

  • 25 september 2015

Op 7 september vond de kick-off meeting van het Carloop project plaats. Vanuit de Antwerpse haven worden jaarlijks ca. 500.000 tweedehandsvoertuigen geëxporteerd, voornamelijk naar Noord- en West-Afrika. De haven van Antwerpen is voor deze specifieke activiteit veruit de grootste exporthaven voor Europa. Daarmee wordt tevens jaarlijks ongeveer 500.000 ton aan grondstoffen uit de Vlaamse en Europese economie geëxporteerd. Het gaat om heel wat complexe en intrinsiek waardevolle materialen die in de eindelevensfase in de landen van bestemming vaak niet of op zeer rudimentaire wijze worden gerecycleerd.

Het project Carloop, door de Vlaamse overheid gefinancierd vanuit MIP (Milieu- en energietechnologie Innovatie Platform), heeft als doelstellingen om de waardeketen voor afgedankte voertuigen verder te sluiten. Dit gebeurt enerzijds door betere controle op illegale uitvoer van afgedankte voertuigen en anderzijds door meer refurbishment en hergebruik van onderdelen, en betere recyclage met zo weinig mogelijk verlies van grondstoffen. Hierbij zijn er mogelijkheden voor autokatalysatoren, batterijen, elektronica, scheiding van kunststoffracties, staal, enz.

Partners zijn Campine Recyling, Port of Antwerp International, Toyota Motor Europe, Galloo, Worldloop, Febelauto, Agoria, OVAM.

Meer info bij Nico Vertongen (nico.vertongen@haven.antwerpen.be) of Peter Loncke (ploncke@ovam.be).